3 اسفند (دیروز): برگزاری جنگ های علمی و آموزشی
4 اسفند (امروز): اتفاقی برای این روز ثبت نشده است!
5 اسفند (فردا): برگزاری جنگ های علمی و آموزشی
ششمین همایش سالانه موزه ملی علوم و فناوری

اخبار موزه

گسترش موزه علوم و فناوری برای پیشرفت کشور ضروری است/ باید فرآیند آموزش در کشور تغییر کند

۱۴ دی , ۱۳۹۵  

دکتر سیف الله جلیلی رئیس موزه ملی علوم و فناوری در آیین گشایش ششمین همایش موزه ملی علوم و فناوری به تاریخچه موزه ها و سیر تدریجی نقش آنها پرداخت و از مسئولان خواست بیش از همیشه به موزه علوم و فناوری توجه کنند.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری دکتر جلیلی در سخنرانی خود گفت: امروزه بسیاری از ملت ها به دنبال هویت اند و حتی آن را عاریه می گیرند و یا هویت سازی می کنند در حالی که ما هنوز نتوانسته ایم با نسل های پر افتخار خود ارتباط برقرار کنیم و کتاب های ما پر از اسامی و نظریه های غربی است و به همین خاطر، دانش آموزان و دانشجویان علم را تماما غربی می دانند.

وی تاکید کرد: فرآیند آموزش در کشور اصلا مناسب نیست، شیوه های آموزشی ما نه تنها قرن بیست و یکمی نیست بلکه قرن بیستمی هم نیست و کتاب های درسی طوری طراحی شده اند که تنها مفاهیم تئوری و نظری را به دانش آموزان و دانشجویان منتقل می کنند و کمتر به آمادگی آنها برای حضور در جامعه توجه می شود و از همین روست که نسلی ناکارآمد تحویل جامعه می گردد. وی افزود: به جای اینکه فرایند آموزش در کشور به دست آموزش عالی و آموزش و پرورش باشد در اختیار موسساتی است که برای منافع مادی خودشان خط دهی می‌کنند. لذا یکی از راهکارهای مهم برای بهبود کیفیت و ماندگاری آموزش، گسترش موزه‌های علوم در کشور است و باید به این موزه ها به عنوان دانشگاه های عمومی  در زمینه فرایند آموزش در تمام سطوح توجه شود.

دکتر سیف الله جلیلی به چگونگی شکل گیری موزه ها در دنیا اشاره و خاطر نشان کرد: ابتدا موزه ها نقش تفریحی داشتند و رفته رفته به مراکز علمی و آموزشی تبدیل شدند. در قرن ۱۸ موزه ها به شکل امروزی در آمدند، در قرن ۱۹ از موزه ها برای آموزش و پرورش استفاده شد و در قرن ۲۰ بر نقش آموزشی آنها تاکید بسیار شد و موزه ها شامل همه علوم شدند.

جلیلی اظهارکرد: از سال ۱۹۶۴ که اولین تعریف از موزه ها ارایه شد تا به امروز، این تعاریف دچار تغییر و تحول بسیار شده و موزه ها نقش های فراوانی برعهده گرفته اند. وی ادامه داد: نقشی که برای موزه های قرن ۲۱ در نظر گرفته شده را می توان برای موزه ملی علوم و فناوری ایران نیز درنظر گرفت. این نقش ها عبارتند از:

۱- ارتباط نزدیک همه مردم با مفاهیم علمی (ساده سازی مفاهیم علمی)

۲- آموزش موثر، ملموس و ماندگار در تمام سطوح (از مهد کودک تا دانشگاه)

۳- ایجاد ارتباط علمی نسل فعلی با نسل های قبلی (غرور ملی) و آینده

۴- نوآوری و خلاقیت

۵- ایجاد اشتغال

۶- کمک به اقتصاد دانش بنیان

۷- کمک به تربیت نسل مفید و کارآمد

سیف الله جلیلی به مقایسه تعداد موزه ها و مراکز علم و کارکنان شان در کشورهای مختلف پرداخت و خاطر نشان کرد: امریکا حدود ۳۵٫۵۰۰ موزه و مرکز علم با یک میلیارد بازدیدکننده دارد که بیش از ۲۵ میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک می کند و حدود ۴۵۰ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند. آلمان بیش از ۶٫۰۰۰ موزه و مرکز علم دارد.

ژاپن ۵٫۶۲۰ موزه و مرکز علم دارد. چین ۳٫۶۰۰ موزه و مرکز علم دارد و فقط در سال ۲۰۱۱ بیش از ۴۰۰ موزه در آن افتتاح شد. دکتر جلیلی تصریح کرد: تحول موزه ها ارتباط مستقیمی با تغییرات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد و بین تعداد موزه های علم و پیشرفت کشورها ارتباط بسیار معناداری وجود دارد. بنابراین توجه به موزه علوم و سرمایه گذاری در آن برای پیشرفت پایدار کشور بسیار ضروری است.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری اضافه کرد: گسترش مراکز موزه‌های علم و فناوری علاوه بر کمک به فرایند آموزش، به ایجاد اشتغال و افزایش انگیزه دانشجویان نیز منجر می شود.

, , , , ,


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *