28 شهریور (دیروز): برگزاری جنگ های علمی و آموزشی
29 شهریور (امروز): برگزاری جنگ های علمی و آموزشی
30 شهریور (فردا): برگزاری جنگ های علمی و آموزشی

اولویت های پژوهشی گالری هوا فضا

تسخیر فضا ریشه در آرزوها، تصورات، تلاش و ابتکار انسان‌های فراوانی دارد. خیال پردازی درباره فضانوردی و سفر به سیارات دیگر همواره برای همه انسان‌ها از کودکان تا بزرگسالان، شگفت انگیز بوده است. در طول تاریخ نگاه به آسمان، حس کنجکاوی نوع بشر را به شدت تحریک کرده است. اشتیاق فراوان برای دانستن از یک طرف و عظمت و خلقت شگفت انگیز آسمان‌ها از طرف دیگر باعث شده که در همه تمدن‌های بشری داستان‌های افسانه ای بی شماری بر سر زبان‌ها باشد. این همه اشتیاق برای پرواز به آسمان‌ها هنگامی که در کنار فناوری پیشرفته قرن بیستم قرار گرفت، دستاورد عظیمی را باعث شد که مرزهای فضا را به روی بشر گشود و دنیای جدیدی برای وی به ارمغان آورد.
امروز که بیش از 50 سال از پرواز مداری نخستین ساخته دست بشر، اسپوتنیک، می گذرد،اکنون در جایگاهی ایستاده ایم که ساخته‌های ما مرزهای منظومه شمسی را در نوردیده اند و انسان به فکر کشف سیاراتی در فراسوی منظومه خود است. از سال 1961، زمانی که یوری – گاگارین ، اولین فضا نورد روسی، سوار بر کپسول فضایی کوچک خود به فضا رفت و دنیای جدیدی را برای نوع بشر به ارمغان آورد تا به امروز بیش از 500 مرد و زن توانسته اند به فضا سفر کنند، مدت‌های مدیدی در آن جا اقامت گزینند، قدم بر سطح جرم سماوی دیگری غیر از زمین گذارند و هزاران فعالیت علمی، آزمایشگاهی، عملیاتی و ساختمانی را به سرانجام رسانند و به زبانی ساده تر اثبات کنند که می توان در فضا زندگی و کار کرد.
این گالری مکانی است علمی و محیطی به منظور تحقیق و مطالعه پیرامون فضا و فناوری‌های وابسته به آن که با هدف ایجاد خلاقیت و افزایش علاقه مندی در عموم جامعه ساخته می شود. آشنا نمودن آحاد جامعه و مسئولان و برنامه‌ريزان كشور از دستاوردهاي بشر و دستاوردهای افتخار آمیز ایران در زمينه فناوري فضايي و كاربردهاي آن یکی از اهداف این گالری می باشد .
در طراحی این گالری با توجه به ساختار اکثر موزه‌های علم در دنیا به منظور ارتقای کیفیت فعالیت‌هایی را که باید انجام داد به صورت مختصر اشاره می کنیم:
1- ارائه نمایش ‌اشیا جذاب و آموزش به صورت پرسش و پاسخ به گونه ای که بازدید کنندگان را در گیر سئوالات نماید. این نوع برنامه ریزی به یادگیری بیشتر افراد در حین تماشای اشیا کمک می نماید. معمولاَ در موزه‌های بزرگ دنیا، در کنار گسترش بخش‌های مختلف، برنامه‌ها و نمایش‌ها به چند زبان مختلف ارائه می شود. این عملکرد تاثیر بسیاری در جذب بازدید کننده دارد و آن بدان علت است که می تواند مورد استفاده فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف قرار گیرد.
2- ارائه برنامه و فعالیت‌هایی که نیازمند مشارکت افراد و کارگروهی آنان است. این برنامه‌ها با هدف ایجاد محیطی دوستانه و افزایش سطح یادگیری علاقه مندان برنامه ریزی می شود.
3- ارائه کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به منظور آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با علوم به طوری که این کلاس‌ها به طور مجزا برای سنین مختلف برنامه ریزی می شود.
4- برگزاری اردوهای آموزشی با درخواست مسئولین آموزشی مدارس
5- ارائه فیلم‌های سه بعدی، تصاویر سه بعدی با کیفیت تصویری بالا. نمایش این فیلم‌ها نیازمند احداث مکانی خاص و دارای فناوری الکترونیکی پیشرفته است تا علاوه بر ایجاد سرگرمی و هیجان ایجاد انگیزه در افراد نیز نماید.
6- ارائه سخنرانی‌ها که توسط اساتید و متخصصین اجرا می شود.
7- ارائه برنامه‌های آموزشی و تفریحی
در فاز اول موزه علوم و فناوری نیاز به سر فصل های که در ذیل فراخوان هوا و فضا آمده اند دارد:
شتاب و جاذبه و خلا و بی وزنی و قرار گرفتن بدن آن در این وضعیت ها جزو اولین مواردی است که در فضا با آن روبرو می شویم، و قرار گیری در آن وضعیت ها و چگونگی تحمل آن همیشه برای بشر سئوال برانگیز بوده است.
• انتظار می رود بتوان مواردی مانند شتاب، جرم، بی وزنی، گیج وزنی، خلا، نشان دادن حالت بی وزنی – واقعیت مجازی و حالت بی وزنی– شتاب جاذبه و گرانش – وزن در سیارات مختلف- رشد سلولی در حالت بی وزنی و ... را برای بازدید کنندگان نشان داد، طرح های بالا و سایر طرح های پیشنهادی می تواند در این بخش به ما در این زمینه کمک کند.
جو زمین محیطی پیوسته نیست و نمی توان مرز دقیقی برای پایان آن در نظر گرفت بنا به قراردادهای علمی فضای دور تر از 100 کیلومتر از سطح دریاهای آزاد را فضا می نامند. در فضا بی وزنی، درجه حرارت فوق العاده متغیر و تشعشعات فراوان وجود دارد که چهره فضا را بسیار خشن نموده است. تصور ما از فضا شاید جای تهی از ماده باشد در حای که در فضا خلا کامل نیست.
طرح های پیشنهادی در این زمینه می تواند شامل موارد زیر باشد:
• معرفی فضا و فیلم های مرتبط و نشان دادن لایه های مختلف جو شامل تروپوسفیر، استراتوسفیرو مزوسفیر
• فضا نوردان و زندگی آنها در فضا ،وسایل فضا نوردان مانند لباس
• ماکت های فضا نوردان
• سایر طرح های پشنهادی
فضاپیماهای بدون سرنشین همان کاوشگرهای فضایی هستند که به طور وسیع نیز ساخته شده و به فضا پرتاب شده اند. این فضا پیماها قادر به ارسال اطلاعاتی پیرامون فضا به ایستگاه‌های دریافت زمینی هستند. بسیاری از محققین و طراحان با ارسال این قبیل کاوشگر‌ها به فضا موافق هستند و آن بدان علت است که علاوه بر ارزان بودن و سرعت بالای آن، امن تر نیز هستند. مدت پرواز و نوع ماموریت فضاپیما بسیار تاثیر گذار در شکل تجهیزات داخل فضا پیما و انتخاب آنان است.
• ساخت نمونه های از کاوشگرها و ماهواره ها و تلسکوپ های فضایی معروف دنیا مانند لونا، مارینر،پایونیر و ... به صورت ماکت ویا سایر پیشنهادات
• نمونه های کاوشگرهای ایران (کاوشگر 1،2،3و...پیشگام و پژوهش ) به صورت ماکت یا نمونه اصلی
• زیر سیستم های طراحی شده در ایران( پژوهشگاه هوا فضا، سازمان فضایی، دانشگاه ها)
• نمونه های ماهواره های طراحی شده ایران ، با قوانین فیزیکی و ...(سازمان فضایی، پژوهشگاه سامانه های ماهواره ای و دانشگاه ها) نمونه های ماهواره های رصد، زهره، طلوع، امید ونوید علم و صنعت...(ماکت و ... و سایر پیشنهادات و طرح های مرتبط)
در سال 1958، دانشمندان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی تلاش‌های جدی خود برای ساخت فضاپیماهایی که قادر به حمل انسان به فضا باشند را آغاز نمودند. هر دو کشور ساخت کپسول‌های بدون بال که در بالای شتابگر مجهز به موشک‌های پیشرفته برد بالا، قرار می گیرند را انتخاب کردند.
• نمونه های فضاپیما های مشهور دنیا به صورت ماکت شبیه ساز و ... مانند وستوک، مرکوری، وسخود،جمینی و... کپسول های زیستی (ماکت و شبیه ساز و سایر پیشنهادات)
• ایستگاه فضایی (ماکت، شبیه ساز و سایر پیشنهاد ها و طرح های پژوهشی)
• فضا پیمای سرنشین دار ایران E1( ماکت ، زیر سیستم های طراحی شده در ایران) (پژوهشگاه هوافضا، سازمان فضایی، پژوهشگاه ها، دانشگاه ها)
کلیه فیلم های مرتبط با بخش های معرفی شده، انیمیشن و سه بعدی و غیره می تواند در انتقال بهتر اطلاعات مفید باشدم.
• طرح های شبیه سازی و بازی های کامپیوتری و اندرویدی مرتبط با آموزش مفاهیم قسمت های قبل (مانند مراحل پرتاب، کاوش در فضا و...)